A venit primăvara. Ce facem cu motocicliștii din Ploiești?

A venit primăvara. Ce facem cu motocicliștii din Ploiești?

Odată cu sosirea primăverii, au început să apară în trafic din ce în ce mai multe motociclete. Deși este adevărat că unele dintre ele pot fi puțin cam zgomotoase, (vei afla în acest articol și de ce), ar fi cazul să încercăm să ne uităm la ele și cu alti ochi, întrucât acestea au un real potențial de fluidizare a traficului urban. Dat fiind faptul că șoselele patriei sunt mai aglomerate că niciodată, iar conform ultimelor studii, bucureștenii pierd un an din viață stând în trafic… cred că merită să învățam lecția de la vecinii noștri, ca să nu ajungem ca ei.

 

Așadar, ce facem cu motocicliștii? Cum putem conviețui? Cum ne putem ajuta reciproc?

Fundațiile pentru siguranța motocicliștilor din întreaga lume spun că există trei cuvinte care sunt repetate iar și iar de șoferii de autoturisme care au fost implicați în accidente cu motociclete: „Nu l-am văzut”. Adesea, acestea se transformă într-un întreg joc de cuvinte: „Motociclistul era în unghiul meu mort”, „Mergea prea repede.” sau „Nu respecta legile rutiere.” Mulți dintre motocicliști știu prea bine cât de periculos poate fi să mergi pe străzile din România, deoarece mulți șoferi de mașini și camioane nu prea stiu cum să împartă drumul cu motocicliștii, în condiții de siguranță.

 

Când nu te uiți după ei, nu îi observi.

Știai că atunci când vezi un motociclist care își schimbă poziția dintr-o parte în cealaltă a unei benzi de circulație, s-ar putea s-o facă pentru că încearcă să fie sigur că persoana din fața lui îl poate vedea în oglinzi? Motocicliștii fiind mai “mici” și mai greu de observat, e recomandat să fim noi puțin mai atenți în oglinzi, pentru a fi siguri că nu îi omitem. Am mai multe exemple de șoferi pe care i-am urmărit vreme de 3-4-5 minute la volan, ca să constat că în tot acel timp nu s-au uitat niciodată în oglinzi.

 

Trebuie sa renunțăm la stereotipuri

Da, i-am văzut toți pe motocicliștii care se joacă în cu legea (și cu viețile lor) și este ușor să îi încadrezi pe toți în aceeași oală. Dar să fim serioși: Orice pădure are uscăturile ei. Vezi exemplul de mai sus, cu șoferii care timp de până la 5 minute nu s-au uitat deloc în oglinzi.

Una dintre prietene mele a decis recent să-și cumpere o motocicletă, deoarece copiii ei sunt acum adolescenți și nu mai e nevoie să-i ducă ea la scoală. Motivul a fost că își dorea o modalitate mai economică de a ajunge la și de la locul de muncă. Această femeie lucrează în IT, la o companie de tehnologie. Este mamă, soție, vecină, voluntar, grădinar, prietenă și fiică. Nu prea se încadrează în stereotipurile motoclistilor tipici, așa-i?

si-motociclistii-din-ploiesti-sunt-oameni

 

Vei regăsi în continuare câteva constatări ale mai multor fundații pentru siguranța motocicliștilor. Sunt lucruri pe care toți șoferii de autoturisme ar trebui să le știe.

 

Peste jumătate din toate accidentele moto fatale implică un alt vehicul.

De cele mai multe ori, automobilistul, nu motociclistul, este de vină. Există mult mai multe mașini și camioane decât motociclete pe șosea, iar unii șoferi nu observă o motocicletă în trafic decât atunci când e prea târziu.

 

Datorită dimensiunilor sale mici, o motocicletă poate fi ascunsă cu ușurință în unghiurile moarte ale unei mașini.

Odată cu sosirea primăverii trebuie să împarți drumul cu motocicliștii, așa că ai putea să-ți acorzi un moment suplimentar pentru a căuta cu privirea eventuale motociclete în oglinzi, indiferent dacă doar schimbi benzile sau virezi în intersecții complexe.

 

Datorită dimensiunilor sale mici, o motocicletă poate sa pară a fi mai departe decât este.

De asemenea, poate fi dificil să judeci viteza unei motociclete, datorită dimensiunii ei. Când te asiguri pentru a vira la stânga într-o intersecție și vezi o motocicletă, să ții minte că s-ar putea să fie mai aproape decât pare.

 

Motocicliștii încetinesc adesea prin frână de motor sau pur și simplu luând mana de pe accelerație, neactivând astfel stopul pe frână.

Lasă un spațiu mai mare între tine și motocicleta din față, să zicem 3 sau 4 secunde. La intersecții, să ții cont de faptul că un motociclist poate încetini fără ca stopul pe frână să i se aprindă.

 

Motocicliștii își schimbă adesea poziția în interiorul unei benzi de circulație pentru a fi văzuți mai ușor

Asta se poate întâmpla și pentru a minimiza efectele deșeurilor de pe drum, a vehiculelor care trec din sens opus și a vântului. E important să înțelegi că motocicliștii își schimbă poziția pe banda de circulație cu un scop, nu doar de dragul mișcării.  În plus, conform legii, au dreptul să ocupe întreaga bandă de circulație. Nu trebuie să folosească doar marginea drumului.

 

De asemenea, unii motocicliști preferă să aibă motociclete mai zgomotoase.

Astfel le este mai ușor să se facă observați în trafic. În cazurile în care se întâmplă ca șoferul să nu-l observe în oglinzi (iar acestea sunt dese), motociclistul își crește șansele de a fi auzit, iar ulterior și văzut, datorită zgomotului motocicletei.

 

Semnalizarea motocicletei, de obicei, nu se oprește singură, precum se întâmplă la mașini.

Astfel unii motocicliști (în special începătorii) uită uneori să oprească semnalizarea după un viraj sau o schimbare de bandă. Chiar și motociclistii experimentați pot uita să oprească un semnal din când în când.

 

Distanța de oprire a unei motociclete este puțin diferită față de cea a unei mașini.

De asemenea, asfaltul umed poate face oprirea rapidă să fie dificilă. Încă un considerent pentru care ar trebui să lași o distanță mai mare între tine și motociclist, atunci când circuli în spatele unuia.

Data viitoare când vezi o motocicletă care este în mișcare:

Ține minte că vezi mai mult decât o motocicletă – sub cască este o persoană care ar putea fi prietenul, vecinul sau ruda ta. Dacă accidentezi un motociclist și îi provoci răni grave, viața i s-ar putea schimba la 180 de grade. Dar posibil ca asta să nu te afecteze prea mult. Dar dacă motociclistul ai fi tu? Dacă ar fi prietenul sau prietena ta? Dacă motociclistul ar fi chiar fiul sau fiica ta? Te-ai putea ierta vreodată?

motociclisti-ploiesti-3

 

Despre nerăbdare și frustrare.

De câte ori în ultima lună ai strigat cu voce tare sau ai înjurat în mașină din cauza frustrărilor din trafic? De câte ori ai apăsat accelerația pentru a vira la stânga când semaforul era galben sau tocmai se făcuse roșu? Această nerăbdare poate ucide. Suntem cu toții atât de grăbiți să ajungem din punctul A în punctul B și ne facem atâția nervi pe drum, însă cu ce folos? Nu ne aduce nici un beneficiu, ba chiar ne afectează emoțional mai mult decât ar fi cazul. Stiu, nu e un lucru deloc ușor, însă poate ar fi bine să ne gândim dacă nu cumva am fi mai fericiți daca am fi mai calmi.

 

În concluzie:

Dacă nu ești motociclist, ar trebui să știi că și motocicliștii sunt oameni la fel ca și tine, chiar dacă nu mereu le poți vedea fața, datorită caștii de protecție. Pe lângă asta, daca te-ai săturat de stat în trafic, ai putea lua în considerarea achiziția unei motociclete. Te va ajuta să ajungi mai repede din punctul A în punctul B, fară să te mai stresezi în trafic. O motocicletă se poate strecura printre mașini, atunci când cozile de la semafor par interminabile, în vreme ce o mașină este nevoită să stea în coloană. În plus, vei ajuta la protecția mediului, întrucât o motocicletă poluează mai puțin decât un autoturism.

Dacă ești motociclist, dovedește că meriți respectul pe care-l ceri în trafic. Fii civilizat și vei avea doar de câștigat. Poți găsi un articol mult mai complex, pe care merită să-l citești, pe blog-ul Work Motors – Am devenit motociclist. Cât mai am de trăit?

Iar atunci cand vei avea nevoie de consumabile și accesorii moto, ține cont că le găsești tot la Work Motors.